Begeleiding terug naar school
Op school vindt een belangrijk deel van de sociale ontwikkeling plaats. Door het omgaan met leeftijdsgenoten doet de leerling de nodige sociale ervaring op. In de groep leert hij samenwerken en voor zichzelf opkomen. Een goede schoolperiode is dan ook de basis voor het kunnen functioneren in de maatschappij.
Wanneer de leerling door een ziekenhuisopname enige tijd niet op school is geweest, heeft hij veel aandacht gekregen, omdat hij zich in een uitzonderingspositie bevond. Nu moet hij weer leren meegaan in het dagelijkse schoolritme. Dit kost best wat inspanning, zeker omdat het al een emotionele tijd is. Houd er rekening mee dat de leerling ‘gewone dagen’ heeft, maar soms ook moe en geïrriteerd kan zijn door weinig slaap, door jeuk, nachtmerries of andere oorzaken. Wanneer iemand een traumatische ervaring heeft meegemaakt, trekt hij zich terug in de bestaande sociale contacten en zoekt geborgenheid. Als de leerling niet voldoende sociaal vaardig is, kan hij ook in een sociaal isolement raken. Het is dan ook belangrijk om de terugkeer in de groep op een juiste wijze te begeleiden en enigszins te sturen.